Jak zachęcić dziecko do sprzątania?

Stosy nieposprzątanych zabawek i innych przedmiotów oraz kurz tygodniami zalegający na meblach to dla wielu rodziców naturalny obraz pokoju dziecięcego. Malucha nie jest łatwo zachęcić do sprzątania. Okazuje się jednak, że stosując odpowiednie metody, jak najbardziej jest to możliwe. Z pomocą przychodzi metoda Montessori.

Przyzwyczajaj dziecko do sprzątania

Najważniejszą kwestią jest wyrobienie w dziecku nawyku sprzątania. Chodzi o to, aby stało się to dla niego codzienną, rutynową i oczywistą czynnością. Jak do tego doprowadzić? Metoda montessori wskazuje, aby od najmłodszych lat wdrażać dziecko w wykonywanie codziennych obowiązków. Jeśli sprzątasz pokój czy kuchnię, rób to w towarzystwie malucha, nawet jeśli ma dopiero 2-3 latka. Widząc co robisz, dziecko prawdopodobnie zacznie Cię naśladować, o ile dysponuje przyrządami do sprzątania dostosowanymi do jego rozmiarów. Warto w tym miejscu zauważyć, że dzieci w wieku 2-4 lata mają naturalną skłonność do dbania o porządek. Tym samym właśnie w tym wieku najłatwiej wyrobić w nich nawyk.

 

Montessori w sprzątaniu, czyli jasny komunikat i towarzystwo rodzica

Metoda Montessori zakłada, że w wychowaniu dzieci bardzo ważne są jasne komunikaty. Trudno się z tym nie zgodzić. Dlatego też dziecku nie należy mówić, że ma sprzątać zabawki czy pokój. Powinno się wskazać mu konkretnie, gdzie ma włożyć zabawki czy który fragment pokoju i w jaki sposób powinno posprzątać. Z czasem nasza pociecha nauczy się poszczególnych czynności i komunikat będzie już zbędny.

Kolejna kwestia to towarzystwo rodzica podczas sprzątania. Komunikaty są bowiem ważne, ale dzieci uczą się przede wszystkim przez naśladowanie. Ponadto towarzystwo rodzica w działaniu zachęca malucha do wykonywania danej czynności. Dlatego też warto jak najczęściej towarzyszyć dziecku w sprzątaniu. Nie chodzi tutaj o wyręczanie malucha, ale zaproponowanie wspólnego sprzątania. Warto też uczynić z tego zabawę. Na przykład w postaci sprzątania na czas czy też w dowolnej innej formie.

 

 


ARTYKUŁ PARTNERSKI – WSPÓŁPRACA REKLAMOWA