Wartościowe sterowanie czyli wzorce postępowania w zabawie.

Czy zastanawialiście się kiedyś jak w prosty sposób przekazać dzieciom wartości życiowe? Chcę wierzyć, że tak! A wszystko rozpocząć można gdy w rękach dziecka spoczywa przedmiot dający  władzę – pilot do sterowania pojazdem, zabawką, dronem, tudzież samochodzikiem.

Zabawne, prawda.

Taki pojazd, niewinna zabawka to doskonały przedmiot do przekazania mądrych, dających poczucie sensu i budujących dobre relacje rad.

Oto SZACUNEK – który w zabawie jest wyrażony poprzez troskę i dbałość o przedmiot, którym bawi się nasza pociecha. Wszak to posiadane przez dziecko dobro – zabawka – wymaga odpowiedniego traktowania. Pozwala się prowadzić, sterować, wykonuje określone ruchy oraz polecenia, dając dziecku poczucie zadowolenia, wywołując uśmiech i odczuwanie szczęście. Szacunek do posiadanej zabawki i troska o nią utrzymywać będzie ten stan przez dłuższy czas, ale tylko w przypadku, gdy dziecko dowie się jak o zabawkę dbać.

Oto ODPOWIEDZIALNOŚĆ – która w aktywnej zabawie zwłaszcza sterowanym pojazdem wymaga od dziecka koncentracji. Tak właśnie ujawnia się owa dbałość o przedmiot którym dziecko zarządza. Sterowany pojazd jak żaden inny ma bowiem swoje wymagania, niezależnie czy chodzi, jeździ czy lata. Ostrożność i nauka przewidywania następstw ruchów pojazdu za pomocą pilota by ów zabawka bezpiecznie dotarła do wyznaczonego celu lub też wróciła do nas, to odpowiedzialność na najwyższym poziomie jakiej można nauczyć kilkulatka.

Oto ODWAGA – którą wykazuje się dziecko podejmując wyzwania, oceniając jednocześnie czy jego decyzja jest odpowiednia, słuszna i dobra. Wymaga to rozważenia przez dziecko okoliczności sytuacji, a gdy zabawka przewróci się, zahaczy o przeszkodę lub spadnie przyznania się na tyle na ile pozwala dojrzałość dziecka. Jednocześnie konsekwencją podjętej przez dziecko decyzji będzie nauka bronienia swojego zdania, co jest niezwykle ważne i bezsprzecznie odwagi wymaga.

Oto UCZCIWOŚĆ – która w ramach nauki jest podpowiedzią jak budować zaufanie u dziecka. Jest następstwem powyższych cech zbudowanych jednocześnie na bazie umiejętnego słuchania i dotrzymywaniu danego dziecku słowa przez rodzica. Tu sterowany pojazd może dopomóc pośrednio, np. jako spełniona obietnica jego otrzymania.

Oto WOLNOŚĆ – jako prawo i możliwość podejmowania decyzji i działań zgodnie z wolą dziecka. Jak najczęściej powinniśmy więc dzieciom pozwolić decydować o formie i miejscu zabawy, ucząc przy tym uwzględniania oczekiwań i potrzeb każdego uczestnika. To niezwykle trudne dla każdego dziecka, które w swojej codzienności napotyka na przeróżne ograniczenia, nie mniej stanowi fundament budujący szacunek dziecka do siebie samego i otaczającego go świata.

Oto PRZYJAŹŃ – czyli budowanie relacji opartych na pozytywnych odwzajemnionych uczuciach. To ważne zwłaszcza w zabawie. Naturalna życzliwość rodzi się najczęściej poprzez podzielanie wspólnych zainteresowań. Dużo łatwiej więc będzie dziecku wchodzić w przyjacielskie relacje z osobami o podobnych pasjach. Czasem zaczyna ona się podczas zwykłego wyjścia do parku, a czasem pomoże w tym kółko zainteresowań.

.

Oto RADOŚĆ – ceniona u dzieci szczególnie, bowiem ta pozytywna cecha w najprostszy możliwy sposób ułatwia relacje z otoczeniem. Dziecko cieszy zarówno otrzymana zabawka jak i możliwość jej sterowania. Gdy dołączają inni radość mnoży się przez ilość uczestników a zabawa staje się ciekawsza. Radość pozwala zapamiętywać więcej szczegółów i wpływa pozytywnie na każdy aspekt życia dziecka, co w następstwie daje pewność, że dziecko będzie miało ochotę na powtórzenie doświadczeń sprawiających mu przyjemność i uczestniczenia w zabawie tak często i tak długo jak się tylko da. 

Oto ŻYCZLIWOŚĆ – wyrażona poprzez zaufanie, wrodzoną dobroć i sympatię do drugiego człowieka oraz  otaczającego nas świata. To nic innego jak empatia której dziecko doświadcza ze strony bliskich oraz otoczenia, a poprzez obserwację i naśladowanie tych dobrych zachowań jako życzliwość je odwzajemnia. Gdy dostrzegamy potrzeby dziecka, okazujemy mu cierpliwość, szanujemy je i troszczymy się o nie (no jasne że tak) nasze dziecko dostrzeże taką postawę, zapamięta. Podczas zabawy to dość łatwe, cieszmy się więc chwilami spędzonymi na zabawie mając w świadomości jak ważna i budująca jest to relacja.


Oto PRZYZWOITOŚĆ – znana bardziej jako zachowanie się fair wobec innych. To forma uczciwości połączona z poszanowaniem godności, odwagi, odpowiedzialności i życzliwości wobec innych. W zabawie najwyraźniej daje o sobie znać podczas wszelkich form wyścigów i rywalizacji. A gdy mamy na przykład sterowany samochód to o taką rywalizację nie trudno.  Bycie przyzwoitym to w najprostszej do wytłumaczenia dziecku formie nie szkodzenie innym. Zasada w naturalny sposób zrozumiała dla dziecka.

Oto MĄDROŚĆ – czyli właściwe wybory, następstwo prób i wyciągania wniosków. Naturalnym jest więc, że przyczyni się do niej zdobyta wiedza i doświadczenie dziecka. Pozwólmy więc pociechom dokonywać wyborów i zdobywać doświadczenia. Uczmy je właściwych decyzji jednak nie poprzez podejmowanie ich za dziecko ale poprzez uczciwe przedstawienie sytuacji, jak i ewentualnych konsekwencji, dziecko ma prawo (z braku doświadczenia) po prostu ich nie znać – np. gdy sterowany dron czy samolot poleci na wysokie drzewo nie uda się go ściągnąć i zamiast radością  zabawa może się zakończyć się smutkiem, żalem czy płaczem.

Żyjemy wspólnie w świecie na który wpływamy każdego dnia, poprzez swoje postępowanie, zachowanie a nawet sposób myślenia. Uczymy nasze dzieci od najmłodszych lat jak powinny się zachowywać, postępować czy reagować. Pomoc może przyjść z każdej strony, a na naukę dobrych zachowań zawsze jest odpowiedni czas. Tak chłopcom jak i dziewczynkom sterowany samochód, łódka, dron, robot czy samolot pomoże utrwalić ich wartość, któż by się spodziewał jaka moc kryje się w sterowanych zabawkach.

 

 

 


ARTYKUŁ REKLAMOWY – kliknięcie w link oraz materiał promocyjny przekierowuje użytkownika na stronę platformy zakupowej