Ćwiczenia fizyczna z dziećmi – jak je zaplanować?

Aktywność fizyczna jest potrzebna zarówno dorosłym, jak i dzieciom. O ile dorośli mogą skorzystać z szerokiego wachlarza kursów treningowych fitness i nie tylko, to dzieci wymagają przygotowania odpowiedniego dla nich zestawu ćwiczeń. Dzieci są grupą dynamicznie rozwijającą się i potrzebują dużo ruchu. Tym bardziej że nasi milusińscy na ogół lubią uprawiać sport i chętnie uczestniczą w różnych dyscyplinach. Z tego też względu warto to wykorzystać.

Każdy doskonale wie, że aktywność fizyczna wpływa  pozytywnie na zdrowie, kondycję fizyczną i równowagę psychiczną dziecka. Codzienne ćwiczenia lub wspólne uprawianie sportu wzmacnia nasz układ immunologiczny, a tym samym zwiększa odporność organizmu na wirusy u naszych milusińskich. Aktywność fizyczna zmniejsza podatność na kontuzję i ryzyko wad postawy. Dlatego warto razem z dzieckiem codziennie ćwiczyć lub uprawiać sport. 

Jak zadbać o aktywność fizyczną dziecka?

Dzieci najlepiej się bawią w plenerze, grając w gry sportowe, jeżdżąc na rowerze, rolkach lub uprawiając inne dyscypliny sportu. Niemniej jednak jak nie mamy zbyt dużo czasu lub pogoda nam nie pozwala na wyjście na dwór, to zawsze pozostaje zabawa w domu. Wystarczy 30 minut dziennie, aby nasze dzieci mogły zdrowo i właściwie się rozwijać. Taka gimnastyka może być dla nich fajną zabawą.  

Jak zaplanować gimnastykę dla dziecka?

Na początku zacznijmy od rozgrzewki. W internecie możemy znaleźć wiele zestawów ćwiczeń do rozgrzania mięśni przed konkretnym treningiem, dedykowanych właśnie dla dzieci. Między innymi znajdziecie je na tej stronie – https://fitrepublic.pl/rozgrzewka-na-wf-gotowe-zestawy-cwiczen-w-punktach/

Po dobrze przeprowadzonej rozgrzewce możemy przejść do ćwiczeń właściwych. 

Zestaw 1 

  • Podskakujemy w miejscu jak małe piłeczki. Zmieniamy tempo, raz szybko, raz wolno.
  • W klęku podpartym wykonujemy na przemian koci grzbiet i wklęsłe plecy. Najlepiej 10 powtórzeń. 
  • Ta zabawa nazywa się pchanie taczki. Łapiemy za kostki dziecko, a ono chodzi na rękach raz do przodu, raz do tyłu. Zmieniamy kierunki. 
  • Maszerujemy na czworaka z podporą z przodu. 
  • Szybki sprint (bieg) w miejscu. 

 

Zestaw 2 

  • Kołyska. Kładziemy się na brzuch i łapiemy rękami stopy. Unosimy tułów. 
  • Skaczemy na skakance, raz szybciej, raz wolniej. W zależności od kondycji samego dziecka.
  • Robimy kaczuszki. Kucamy w delikatnym rozkroku i łapiemy się za kostki. W ten sposób maszerujemy do przodu 10 m. 
  • Biegamy w różnych kierunkach. Tutaj warto użyć instrumentu muzycznego, który będzie nadawał tempo. Zabawę można urozmaicić, robiąc przerywniki, w trakcie których stajemy i kręcimy ramionami. 
  • Kładziemy się na boku i podpieramy się ręką. Nogami chodzimy po obwodzie koła. 

Ćwiczenia tego typu możemy urozmaicić, wykonując tor przeszkód. W tym celu mogą nam posłużyć klocki, kostki, kręgle, bądź inne zabawki. Kładziemy je w linii prostej i przebiegamy między nimi. Możemy stworzyć swego rodzaju rywalizację, kto szybciej przebiegnie. Ćwiczenia w domu mogą być fajną zabawą dla wszystkich. Warto przy tym użyć też instrumentów muzycznych, aby nadać tempo, czy urozmaicić całą aktywną zabawę w domu.