Po co dziecku konsola?

Jeśli masz wyjątkowe wspomnienia z dzieciństwa grając na Commodore, Amidze czy Pegasusie to wiedz, że Twoje dziecko urodziło się w inteligentnym cyfrowym świecie, w którym proces rozwoju technologicznego będzie nieustannie przyspieszał, i zmieniał się wspierając ludzi praktycznie w każdej dziedzinie, to pewne! I choć jest wielu sceptyków a nawet przeciwników, tego postępu cywilizacyjnego nie da się i nie ma takiej potrzeby by go zatrzymywać, należy wykorzystać czasy w jakim żyjemy i przekuć możliwości jakie daje technologia by służyła dla dobra wszystkich ludzi i środowiska w którym żyjemy – tego należy nauczyć nasze dzieci, to nasze zadanie na dziś i każdy kolejny dzień!

Interaktywna rozrywka to więc nic innego jak pierwszy krok jaki robią dzieci łącząc się z wirtualnym światem. Gry dają dzieciom ogrom możliwości, rozwijając ich zdolności intelektualne, wspomagając samodzielne podejmowanie decyzji i logiczne myślenie, poprawiając refleks i wspomagając zapamiętywanie. Wartości dodatkowe to chociażby rozwijanie spostrzegawczości, ćwiczenie koordynacji czy wiara we własne możliwości a nawet nauka współpracy. Czy więc powinniśmy odmawiać naszym dzieciom zdobywania tych umiejętności poprzez granie w gry na dowolnie wybranej konsoli? Czy obawy przed zatraceniem się naszych pociech w wirtualnym świecie i przegapienie tego co w dzieciństwie najpiękniejsze są uzasadnione? Wszystko zależy od nas, od wzorców i form wychowawczych jakie zastosujemy. W końcu to od nas dzieci uczą się tego, co jest w życiu ważne. Myśląc więc o konsoli nie zastanawiajmy się czy ona jest potrzebna, ale która będzie najlepsza dla Waszej rodziny!

Najnowsze konsole to świetna zabawa oraz edukacja na nieznanym wcześniej poziomie. Połączone z internetem dają dostęp do aplikacji, bibliotek pełnych gier oraz programów które dostępne są praktycznie za jednym kliknięciem. Zdecydowana większość urządzeń ma zaprogramowaną kontrolę rodzicielską mamy więc pełen nadzór nad tym w co grają nasze dzieci.

Najpopularniejsze i najlepiej sprzedające się konsole to m.in. Nintendo Switch, Nintendo 2DS/3DS, Sony PlayStation 4/4 Pro, Sony PlayStation 5 czy Xbox One, ale oczywiście to nie wszystkie jakie są na rynku dostępne. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się konsole stacjonarne, ale pamiętajmy, że równie ciekawym rozwiązaniem są te przenośne, które sprawdzą się podczas podróży z dzieckiem.

Nich was jednak nie zwiedzie całe dobrodziejstwo jakie kryje się za światem gier, bowiem wszystko co w nadmiarze może odbić się niekorzystnie, zwłaszcza na młodej osóbce. Ograniczenie czasu który dziecko może spędzać grając na konsoli jest więc koniecznością, tym bardziej, że dzisiejsze gry są tak wciągające, że łatwo jest zapomnieć o całym świecie. Silny wpływ gier na dzieci zmusza dorosłych do odpowiedzialnego przyjrzenia się wyborom jakich dokonują najmłodsi. Aby wybrać gry dostosowane do wieku dzieci, warto skorzystać z klasyfikacji wiekowej PEGI, to niezwykle pomocne wskaźniki które upewnią nas o bezpiecznej grze która nie zawiera przemocy, hazardu czy też może młodych graczy wystraszyć.

Zagrożenie uzależnienia od gier komputerowych jest całkowicie realne, jeśli dziecko po zakończonej grze staje się drażliwe, pojawiają się problemy z koncentracją czy też świat wirtualny zaczyna być nieco ważniejszy to ważne sygnały aby przekierować uwagę dziecka na rzeczy nie związane z grami.

Jeśli jednak zależy nam na rozwoju naszego dziecka w zgodzie i harmonii łącząc postęp technologiczny i tradycyjne wartości konsola pod czujnym okiem rodzica z pewności wesprze umiejętności dzieci nie wyrządzając im krzywdy. Świat idzie naprzód, nie ma sensu chować się w jaskini, nie ma sensu opierać się technologii. Zróbmy wszystko by przygotować nasze dzieci najlepiej jak potrafimy na otwierające się przed nimi możliwości, będąc jednocześnie w pełni uważnymi i świadomymi rodzicami zarówno tych pozytywnych stron jak i zagrożeń płynących z wirtualnej rzeczywistości.


 

 


ARTYKUŁ REKLAMOWY – kliknięcie w link oraz materiał promocyjny przekierowuje użytkownika na stronę platformy zakupowej